Hovedlogo Kolbrun Retorikk

© 2010-2022, Kolbrun Retorikk AS | Orgnr. 911943123 | Personvernerklæring | Sitemap

Den nye digitale arbeids- og hverdagen

av | mai 6, 2020 | Nyheter

Hjemmekontor er ganske gull..

Som veldig mange andre, har også vi i Kolbrun Retorikk hjemmekontor. Heldigvis er mye av det vi gjør digitalt og krever kun en pc (designerene våre roper ‘Mac’ nå, men de skriver ikke denne artikkelen 😉 ) og helst god internett. Heldigvis har vi begge deler..

En liten samling av «kolleger» fra Impact Hub Bergen.
Foto: Impact Hub Bergen

Man har jo selvfølgelig jobbet hjemmefra før, enten i det man startet bedriften i sin tid, hadde trange frister eller bare følte for det. Men nå er dette hverdagen, og vårt kjære kontor på Impact Hub på Bryggen, står helt folketomt. Hele bygget står faktisk tomt, der det ellers er yrende liv av sosiale entreprenører, andre gründere og noen få etablerte bedrifter (som oss).

Man må jo innrømme at vi var litt skeptiske i starten. Hvordan blir det med oppdrag, samarbeid med kolleger og ikke minst det å møte våre kunder?

Aldri hatt så mange møter

Opplevelsen så langt har jo vært veldig positiv. Ja, vi savner de fysiske møtene, med kolleger, med kunder og med våre venner på Impact Hub. Men jobbmessig har det hatt mange spennende oppsider! Når man først kommer inn i arbeidsflyten, så merker man at man blir mer effektiv og får gjort mer. Det blir lettere å konsentrere seg og det blir færre distraksjoner. Det viser seg at det ikke alltid holder med å drukne seg i god musikk og støyreduserende hodetelefoner for å få litt arbeidsro.. Og så hjelper det jo at vi har mye å gjøre på for tiden. Da får faktisk klesvasken, støvsugingen og ..Xbox’en vente litt..

Og vi ser at mange av våre kunder plutselig blir mer tilgjengelig. De, som oss, får tid til å ta tak i prosjekter de ofte utsetter i en ellers travel hverdag. Og ikke minst, de fleste av oss begynner å bli eksperter på digitale møteplasser som Teams, Wherby og Zoom. Ikke bare har vi «mestret» tenknologien, oppgradert kontoene våre og funnet en grunn til å holde oss rimelig presentable(oventil i alle fall..hehe), men vi har lært oss litt møtekultur også. Å snakke etter tur og å faktisk lytte på den som har ordet er ganske essensielt i et godt nettmøte. Er jo det i vanlige møter også, men fort gjort å glemme.

Våre flotte kunder

Våre kunder er forskjellige. Noen opplever bråstopp i disse tider, noen opplever ‘business as usual’, mens andre igjen ser en mulighet. Vi føler med våre kunder som er sterkest rammet og håper offentlige tiltak, velvilje og den vanlige pågangsmoten er nok til å ‘stå an ut’.

Hovedingrediensen i Smaksverkstedet er et ukentlig etterskoletidsprogram for barn og unge, der vi har fokus på praktisk matlaging med rom for å improvisere og utforske nye råvarer og smaker.

Fra nettsiden
Mathilde står klar, mise en place, og følger nettkurs med Smaksverkstedet. Bananpannekakene, med spinat, ble for øvrig veldig gode. Foto: Ralph von Minden

Flere av våre kunder har måtte finne nye måter å drive kjernevirksomheten på, sånn som Folkelig, med satsningen Smaksverkstedet. Smaksverkstedet har fysisk samlet barn og unge til matlaging, noe som ikke er mulig i disse tider. Så hvorfor ikke gjøre det på nett? Og vil det funke? Artikkelforfatteren fikk anledning til å få med seg minstejenten Mathilde(11 år.. sorry, 11 1/2 år), på ett av disse kursene. Hun syntes det var kjempegøy og har lyst til å bli med på neste kurs. Pannekakene hun laget ble forresten godt mottatt her i huset 😉 Hvem vet hva Smaksverkstedet gjør med disse erfaringene når vår felles isolasjon er forbi. Blir det et blaff, eller en tilpasset forretningsmodell? Vi gleder oss uansett til fortsettelsen! Mathilde også 🙂

Hold ut!

Dette er tiden for å gjøre de tingen man ellers ikke har tid til. Samtidig er det mange som, pga Covid-19, ikke har økonomien eller tryggheten til å satse på nye prosjekter. Gi oss en lyd, så kanskje vi kan hjelpe. Det økonomiske kan diskuteres, om det er noe vi kan bidra med som vil realisere ditt prosjekt.

Hold dere friske 🙂

Andre saker